FEROVIAR. Guvernul României a dat undă verde miercuri pentru două memorandumuri importante, care vor permite accesarea unor finanțări majore de la Banca Europeană de Investiții (BEI). Fiecare dintre aceste finanțări este în valoare de 300 de milioane de euro, banii fiind destinați modernizării infrastructurii feroviare.
Proiecte de modernizare feroviară esențiale
Primul proiect important va implica electrificarea și modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Această linie, ce se întinde pe mai mult de 160 de kilometri, este împărțită în patru sectoare de lucru. Lucrările au fost demarate în ianuarie 2023, iar finalizarea lor este programată pentru sfârșitul anului 2027.
Conform guvernului, finanțarea de la BEI va acoperi 300 de milioane de euro din costurile acestui proiect, în valoare totală de aproximativ 1,975 miliarde de euro, care include și TVA, precum și achiziționarea de trenuri noi. Fondurile PNRR vor acoperi circa 1,1 miliarde de euro, restul fiind acoperit de statul român.
Un alt proiect: Caransebeș – Timișoara – Arad
Al doilea proiect se referă la modernizarea liniei feroviare care leagă Caransebeș de Timișoara și Arad, pe o distanță asemănătoare de peste 160 de kilometri, împărțită de asemenea în patru loturi. Acest proiect a început în decembrie 2022 și are o valoare totală estimată la 1,758 miliarde de euro. Finanțarea BEI va contribui cu 300 de milioane de euro, în timp ce o sumă semnificativă, de 1,1 miliarde de euro, va fi asigurată prin PNRR. Diferența va fi acoperită de către statul român.
Pachetul BEI pentru proiecte de infrastructură în România
Finanțările din partea BEI fac parte dintr-un pachet mai amplu de asistență financiară, în valoare totală de 2 miliarde de euro, destinat mai multor proiecte de infrastructură în România. Pe lângă proiectele de electrificare și modernizare feroviară, aceste fonduri vor sprijini și dezvoltarea unor autostrăzi importante, cum ar fi A3 și A7, dar și extinderea rețelei de metrou din București și Cluj-Napoca.
Prin aceste investiții, România face un pas semnificativ către modernizarea infrastructurii sale critice, aducând beneficiile unei rețele feroviare moderne și eficiente mai aproape de cetățenii săi.
Lasă un comentariu