TRAFIC. România ocupă locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce privește producția de biciclete, având în 2022 o producție de aproximativ 2,6 milioane de unități. Cu toate acestea, mulți dintre cetățeni se confruntă cu blocaje în trafic, fiind incapabili să folosească bicicletele pentru a ajunge la muncă sau la școală, din lipsa unei infrastructuri adecvate.
Comparativ, Danemarca a produs 4.748 de biciclete în 2022 și are 7,5% din populație care folosește bicicleta ca mijloc de transport zilnic, cu o rată de aproape 50% în Copenhaga. În schimb, în România, utilizarea bicicletei pentru distanțele zilnice este extrem de scăzută, reprezentând doar 0,3% din totalul călătoriilor urbane. Peste 50% dintre călătorii se realizează cu mașina, cu 30% din distanțe parcurse la volanul mașinii personale și 26,4% în calitate de pasageri. Această situație plasează Bucureștiul printre cele mai aglomerate orașe din lume, unde locuitorii pierd anual peste 110 ore în trafic din cauza congestiilor.
Paradoxul este că, deși România este un important producător de biciclete în UE, majoritatea acestora sunt destinate exportului, deoarece pe străzile românești lipsește infrastructura necesară pentru a le utiliza eficient. Managementul transportului în orașe devine o provocare, iar recent s-au adoptat politici menite să direcționeze populația către suburbii, fără a se corela cu o infrastructură de transport public eficientă, ceea ce duce la și mai multe blocaje în marile orașe.
În 2022, România a fost responsabilă pentru 17,7% din totalul bicicletelor produse în UE, care s-a ridicat la 14,7 milioane de unități. În ciuda unei creșteri modeste de 2% în producția internă în ultimul an, cifra impresionantă de 450% creștere în ultimii cinci ani este un indiciu al potențialului acestei industrii. Acest avans se datorează unor investiții semnificative, deși numărul de firme producătoare rămâne limitat, cu doar 35 de companii înregistrate, generând aproape 2 miliarde de lei.
Pentru a aborda problema mobilității, unele soluții propuse includ construirea de piste suspendate pentru biciclete, care ar permite separarea fluxurilor de trafic. Expertul în arhitectură Bogdan Babici a subliniat importanța unui dialog între autorități și sectorul privat pentru a implementa un sistem de transport urban sustenabil. Conceptul de oraș de 15 minute, care propune accesibilitatea serviciilor zilnice în proximitate, ar putea deveni o realitate printr-o planificare urbană eficientă, care în majoritatea orașelor lipsește cu desăvârșire!
Aglomerarea urbană, în special în zonele cu infrastructură insuficient dezvoltată, ridică provocări care trebuie abordate prin colaborare. Este esențial să se analizeze soluții inovatoare, precum introducerea unor bucle de sens unic, pentru a fluidiza traficul și a îmbunătăți calitatea vieții urbane.
Lasă un comentariu