COMUNICARE. Olanda a devenit prima țară din lume care interzice complet utilizarea telefoanelor mobile în școli, o măsură extinsă la nivel național după succesul inițial în anumite colegii și licee. Decizia vine la șase ani după ce profesorii și-au exprimat pentru prima dată îngrijorările legate de impactul negativ al acestor dispozitive asupra copiilor și la patru ani după introducerea unor interdicții parțiale în anumite instituții de învățământ.
Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Radboud a analizat efectele măsurii în școlile olandeze care au implementat deja interdicția. Rezultatele au arătat că aproximativ 20% dintre elevi au fost mai puțin distrași în timpul orelor, iar profesorii au observat o creștere a atenției și a implicării elevilor. De asemenea, 40% dintre elevi au raportat o îmbunătățire a relațiilor sociale și o interacțiune mai frecventă cu colegii, însă 37% dintre aceștia și-au exprimat dorința de a-și recupera telefoanele, pentru a evita interacțiunea excesivă.
Un alt beneficiu al măsurii a fost reducerea numărului de cazuri de hărțuire cibernetică (cyberbullying), unul dintre motivele majore pentru care guvernul olandez a extins interdicția la nivel național, în ciuda reticenței unor părinți, care consideră telefonul mobil un instrument esențial pentru siguranța copiilor lor.
În alte țări europene, măsurile sunt variate. Franța testează o interdicție similară în 200 de școli pentru copiii cu vârste de până la 15 ani, iar școlile primare din Belgia au implementat primele restricții. În Ungaria, dispozitivele elevilor sunt colectate la începutul orelor și returnate la finalul cursurilor.
Pe de altă parte, țări precum Italia, Grecia și România au adoptat abordări mai flexibile. În România, folosirea telefoanelor mobile este interzisă doar în timpul orelor, însă ele pot fi utilizate în scop educativ, cu acordul profesorilor, iar școlile pot decide dacă implementează reguli mai stricte privind predarea telefoanelor la începutul orelor.
Lasă un comentariu