MĂSURI. Generalul Bertrand Toujouse, responsabil de comanda terestră a armatei franceze pentru Europa, atrage atenția asupra dificultăților actuale privind mobilitatea echipamentelor militare pe continent, subliniind necesitatea unor măsuri eficiente pentru a descuraja o eventuală agresiune rusă. Într-un interviu acordat pentru Politico, el a subliniat că deplasarea rapidă a tancurilor, trupelor și munițiilor este esențială pentru apărarea flancului estic al NATO, însă birocrația și regulile de transport reprezintă obstacole majore.
În timpul Războiului Rece, mobilizarea echipamentelor militare în Europa era considerată o operațiune relativ simplă. Totuși, generalul Toujouse explică că, în prezent, această sarcină a devenit mult mai complexă, necesitând o revizuire urgentă a modului în care statele europene gestionează mobilitatea militară. „Este crucial să reintroducem conceptul de mobilitate militară în mentalitatea europeană și să exersăm aceste capacități”, a subliniat el.
Problema a devenit evidentă în primăvara anului 2022, când Franța a desfășurat un batalion în România ca răspuns la invazia rusă în Ucraina. Atunci, armata franceză s-a confruntat cu o birocrație copleșitoare care a îngreunat trecerea echipamentelor militare prin Europa. „Este incredibil să descoperi că, în plin război, oficialii vamali îți spun că tancurile nu pot traversa Germania din cauza reglementărilor privind tonajul,” a relatat Toujouse despre această experiență frustrantă.
În plus față de provocările administrative, generalul francez a remarcat că armata sa a pierdut abilități esențiale, cum ar fi încărcarea echipamentelor militare în trenuri, o practică neutilizată de aproape două decenii. Toujouse susține că aceste competențe trebuie reînvățate urgent, iar Franța își propune să folosească rotația regulată a trupelor și echipamentelor în România pentru a reabilita această artă a transportului militar.
Între timp, Uniunea Europeană și NATO au recunoscut necesitatea îmbunătățirii mobilității militare. În luna mai, miniștrii de externe din UE au cerut statelor membre să pună în aplicare angajamentele legate de mobilitatea militară, inclusiv investițiile în infrastructură și acordarea accesului prioritar la rețelele de transport pentru forțele armate. În iunie, Franța s-a alăturat unui acord cu Polonia, Germania și Țările de Jos pentru crearea unui coridor de tranzit militar, iar în iulie, Grecia, Bulgaria și România au semnat un acord de cooperare în acest domeniu.
Cu toate acestea, generalul Toujouse avertizează că provocările nu vor fi ușor de depășit, deoarece regulile de transport și vamale rămân în mare parte sub jurisdicția națională. „Atunci când discutăm despre cine poate tranzita o țară, despre taxele vamale și despre ce tipuri de arme pot fi transportate, intrăm într-o zonă sensibilă care atinge suveranitatea națională,” a spus Toujouse.
Ca soluție, generalul propune o atenție sporită asupra transportului feroviar, considerat cel mai eficient mijloc de a muta echipamente militare grele, precum tancurile. De asemenea, el sugerează reducerea taxelor de acces pentru transportul militar, subliniind că armata franceză cheltuie aproximativ 30 de milioane de euro anual pentru a asigura accesul neîntrerupt la trenurile transcontinentale.
Generalul-locotenent american în retragere Ben Hodges, fost comandant al Armatei SUA în Europa, a susținut într-un interviu pentru Politico că anexarea Crimeei de către Rusia în 2014 a evidențiat nevoia urgentă de a îmbunătăți mobilitatea militară în Europa. „De atunci, s-au făcut unele progrese, dar în mare parte acestea au constat doar în recunoașterea problemei,” a adăugat Hodges.
Lasă un comentariu