INFLAȚIE. Puterea de cumpărare a românilor se erodează pe zi ce trece, inflația împingând prețurile alimentelor de bază la niveluri record. În ultimii trei ani, costul vieții în România a crescut cu peste 40%, lovind cel mai puternic în prețurile alimentelor.
Mâncarea a suferit cele mai mari creșteri. Legumele, de exemplu, sunt foarte scumpe chiar și în sezonul lor de vârf. Un kilogram de ardei kapia poate ajunge până la 17 lei, castraveții costă 7 lei în magazine, iar roșiile se vând cu aproximativ 10 lei pe kilogram.
În ultimele șase luni, datele oficiale indică o creștere a prețurilor la legume cu 6%, însă românii simt în buzunare o scumpire de 10-15%. Cartofii, de exemplu, s-au scumpit cu 13% în aceeași perioadă.
Carnea de porc s-a scumpit cu 6% în ultimul an, ajungând să coste aproape 40 de lei pentru un cotlet. Carnea de vită este acum cu 7% mai scumpă decât anul trecut.
Pesimismul este în creștere în rândul românilor, mulți anticipând o criză economică în 2024, cu inflația considerată principalul factor declanșator.
Giganții din industria alimentară și comercianții cu amănuntul se bazează tot mai mult pe reduceri pentru a stimula vânzările, un semn că cererea consumatorilor nu se redresează. Companiile din întreaga Europă încearcă să atragă clienții afectați de inflație prin scăderea prețurilor la alimente și alte produse de consum, dar aceste reduceri nu reușesc să crească vânzările conform așteptărilor, potrivit datelor comunicate de Financial Times.
Intensitatea promoțională – care măsoară proporția bunurilor aflate în promoție din totalul vânzărilor – a crescut cu 15% pentru produsele de larg consum (FMCG) în Marea Britanie, Germania, Italia, Spania și Olanda în primul trimestru, comparativ cu anul precedent, arată datele colectate de firma de cercetare Circana.
Lasă un comentariu