LEGISLAȚIE. O nouă reglementare la nivel european, din 7 iulie, are scopul de a spori siguranța rutieră. Aceasta prevede că toate autoturismele noi trebuie să fie dotate cu sisteme de asistență inteligentă pentru limitarea vitezei (ISA – Intelligent Speed Assistance). Astfel, toate vehiculele fabricate după iulie 2022, data la care acest sistem a fost inițial propus pentru modelele noi lansate, vor fi echipate cu ISA.
Această legislație, discutată de peste un deceniu, devine în sfârșit realitate. Fiecare producător auto va trebui să echipeze vehiculele vândute în Uniunea Europeană cu tehnologia necesară pentru limitarea vitezei maxime. În 2019, când s-a anunțat că sistemele ISA vor fi incluse în modelele produse din 2022, s-a stabilit și un plan pentru implementarea acestei tehnologii obligatorii. Acum, acest moment a sosit.
Sistemul ISA monitorizează viteza regulamentară maximă pentru un anumit segment de drum, utilizând camere care recunosc semnele de limitare a vitezei și coroborează aceste informații cu datele GPS și sistemul de navigație. Acest sistem complex ar putea duce la creșterea prețului mașinilor noi, costul fiind suportat în final de consumatori.
Dacă vehiculul depășește limita de viteză, șoferul va fi avertizat prin diverse metode, precum lumini intermitente pe tabloul de bord, sunete de avertizare sau vibrații în volan. În cazul în care șoferul ignoră aceste semnale, mașina poate interveni parțial pentru a reduce viteza până la nivelul permis pe acel tronson de drum. Deși sistemul ISA poate fi dezactivat pe modelele vândute după 7 iulie 2024, aceasta reprezintă un pas către un control automat al vitezei, strâns legat de dezvoltarea tehnologiilor de conducere autonomă. De exemplu, Ford testează un sistem care utilizează date de geolocație pentru a limita viteza vehiculelor într-o anumită zonă.
Limitatorul inteligent de viteză va contribui la reducerea accidentelor rutiere. Conform Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), obligativitatea de a echipa toate vehiculele noi cu sistemul ISA va duce la o scădere a accidentelor cu 30% și la reducerea deceselor cu 20%. Acest lucru se aliniază cu planul Uniunii Europene de a reduce la zero mortalitatea pe drumurile statelor membre până în 2050. România continuă să fie pe primul loc în statistica tragică a deceselor cauzate de accidente rutiere.
Începând de acum, sistemul ISA va fi activat automat la fiecare pornire a mașinii. Acesta, alături de alte sisteme active de siguranță, precum frânarea autonomă de urgență (AEB), ar putea preveni 140.000 de răniri grave până în 2038, conform Euro NCAP, organizația care testează siguranța vehiculelor noi în UE. Respectarea limitelor de viteză nu doar că reduce riscul accidentelor, ci și severitatea consecințelor acestora.
Lasă un comentariu