TESTĂRI. Poliția Română a clarificat sâmbătă, 6 iunie, că testările antidrog nu vor viza toți șoferii, ci doar pe cei cu antecedente de consum de substanțe interzise sau alcool, sau pe cei care prezintă un „comportament nefiresc” în trafic, conform OUG 84/2024.
Aceste precizări vin în contextul modificării Codului Rutier, care include acum sancțiuni bazate pe înregistrările video ale polițiștilor și șoferilor, și introduce noi reguli pentru testarea consumului de alcool. IGPR a explicat că retragerea permisului auto, deja prevăzută în legislația anterioară, este o măsură administrativă preventivă, nu punitivă, aplicată de exemplu în cazul în care șoferul este declarat inapt medical sau nu se prezintă la examinările necesare.
Prin OUG 84, a fost extins cadrul de aplicare a retragerii permisului auto și pentru situațiile în care șoferul refuză testarea cu drugtestul sau alcooltestul. Aceste cazuri includ: aplicarea repetată de amenzi pentru conducere sub influența alcoolului în ultimii 3 ani, condamnări definitive pentru conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive, refuzul prelevării de probe biologice, prezența recipientelor de băuturi alcoolice sau substanțelor psihoactive în mașină, și comportamentul nefiresc al șoferului.
„Prin urmare, nu toți șoferii vor fi testați, ci doar cei care se regăsesc în situațiile specificate mai sus”, a transmis Poliția Română.
Laboratoare de testare antidrog la Poliție
Din cauza duratei mari de analizare a probelor biologice la IML, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a decis să permită Poliției Române să aibă propriile laboratoare de teste antidrog. Aceasta va accelera emiterea rezultatelor. Primul laborator va fi la Institutul Național de Criminalistică, iar al doilea în județul Cluj.
„Deși până acum nu era prevăzut în legislație, această nouă posibilitate va reduce semnificativ timpul de primire a rezultatelor”, a explicat IGPR.
Sancțiuni pentru refuzul testării la bicicliști și conducători de trotinete electrice
Noua lege prevede sancțiuni pentru bicicliștii și utilizatorii de trotinete electrice care refuză testarea pentru consum de alcool sau droguri. În trecut, refuzul testării nu era sancționat, ceea ce încuraja evitarea testării. Schimbarea legii a devenit necesară pentru a aborda această lacună.
În primele 6 luni ale anului 2024, s-au înregistrat 300 de accidente rutiere care au implicat bicicliști și utilizatori de trotinete, rezultând în 55 de decese și 248 de răniți grav.
Lasă un comentariu